Aloitteet 2023

Aloitteet

Valtuustoaloite vierasvenesataman rakentamiseksi Sipoon merenrantaan 04.09.2023

Taustaa aloitteelle

Tärkeinä Sipoon kunnan asioina pidän Sipoon merenrannan ja saariston erityistä huomioimista virkistys-, loma- ja asuinympäristönä.

Sipoon kunta on mainostanut iltapäivälehdissä vene- ja laiturikuvalla näkyvästi kesän 2023 aikana. Kunnalla ei kuitenkaan ole yhtään oikeaa pitempiaikaista vierasvenesatamaa? Vierasvenesatama siis puuttuu kunnalta, jolla on upeaa merenrantaa ja saaristoa huomattavissa määrin.

Valtuustoaloite

Valtuustoaloitteeni koskee vierasvenesatamaa, jossa on tarvittavat palvelut mm. internetyhteyden, sähkölatauksen, polttoainejakelun, vesi- ja jätehuollon, septitankin imutyhjennysmahdollisuuden ja muihin näihin rinnastettaviin kuten: suihku ja wc, pesukone ja kuivausrumpu, liesi ja jääkaappi, silitysrauta sekä mahdollisuus tarvittaviin palveluihin esim. veneen huoltoon, saunomisen ja grillipaikan käyttöön. Vieras- venesatama mahdollistaisi myös pitempiaikaisen pysähtymisen tarvittaessa, kuten yöpymisen. Kunta myös laatisi erilliset vierasvenesataman säännöt.

Myös Sipoon saaristokyselyssä 29.08.2022 on vierasvenesataman tarve tullut useampaan kertaa esille, kuten myös siihen liittyvät edellä mainitut palvelut.

Nykytilanne

Lyhytaikaisia vierasvenesatamia on tällä hetkellä Sipoo.fi sivuston mukaan: Kalkkiranta (4 paikkaa), Gumbostrand (lyhytaikaista asiointia varten), Sipoonranta (lyhytaikaista asiointia varten) ja Joensuun Tila (lyhytaikaista asiointia kahvilan asiakkaille).

Lähimmät vierasvenesatamat ovat naapurikaupungeissa Helsingissä ja Porvoossa. Esimerkiksi Porvoossa on kaksi vierasvenesatamaa ja kolmas rakenteilla Porvoon Länsirannalle valmistuen tänä vuonna. Porvoon vierasvenesatama on joen itärannalla Jokikadulla Laivurinkadun päässä, matkustajasataman lähellä ja toinen sijaitsee Pellingissä. Vierasvenesataman kausi on 15.5 -30.9. Lisäksi Porvoossa on ilmaispaikkoja lyhytaikaiseen kiinnittymiseen jokirannassa, Hamarissa ja Pellingissä.

Käyttäjät

Vierasvenesatama tuo matkailijoita ja turismia Sipoon kuntaan sekä lisää asiakasvirtaa mm. kauppa-, matkailu- ja ravitsemusyrityksille. Hanke tekee hyvää Sipoon kunnan imagolle, parantaa vesistön mahdollista jätekuormaa ja tuo lisää verotuloja kuntaan.

Vierasvenesataman hoito

Hoito- ja päivittäinen vierasvenesataamaan liittyvät palvelut voidaan ulkoistaa paikalliselle yritykselle, joka solmii tarvittavat yhteistyösopimukset yhteistyössä kunnan kanssa. Kiinteistön huollosta ja siihen liittyvistä laitteistosta vastaa kunta erillisen sopimuksen mukaisesti.

Veneilijöiden toivomuksia

Laituripaikka: Näissä nykysuuntaus on poijujen sijasta aisat, jotka sijoittuvat laiturista ulospäin.

Pysäköinti esim. niin, että perä tai keula kohti laituria, jolloin veneen kyljessä on käveltävä aisa. Laituripaikan tulisi olla sellainen, ettei ohiajava liikenne aiheuta aallokkoa.

- ns. maasähköt
- vesiletkut, joista tulee juomakelpoista vettä.
- wc:t ja suihkut, hyvä sauna on iso plussa.
- paikka, jossa voi tiskata, veneilijöiden astiahuollon helpottamiseksi

Valtuustoaloite vierasvenesataman rakentamiseksi Sipoon merenrantaan 04.09.2023

- yhteydet ruokakauppaan. Monissa paikoissa pystyy nykyään vuokraamaan fillarin, sähköscootterin tai kätevästi tilaamaan lähikaupan ruoat, mikäli ruokakauppa ei ole sopivan matkan päässä.
- mahdollisuus mennä johonkin "taajamaan" esim. julkisilla olisi myös plussaa.

Monessa paikassa on ravintola/ kahvila, mutta nämä eivät ole välttämättömiä. Valtavasti arvostetaan ennen kaikkea rauhallista sijaintia ja turvallisuutta veneelle.

Lopuksi siteeraan jälleen kotisivujani: ” Sipoo kasvuun, elinvoimaiseksi ja tunnetuksi kunnaksi, jossa on erinomaista asua, elää ja yrittää!”

_______________________________________________________________________

Me allekirjoittaneet valtuutetut vaadimme, että Sipoon kunta aloittaa suunnittelun valtuustoaloitteen mukaisesta vierasvenesatamasta, kartoittaa tarkempaa vierasvenesataman sijaintia sekä ryhtyy aikailematta toteuttamaan vierasvenesatamaa yhteistyössä ELY-keskuksen kanssa mahdollisimman pian olemassa olevien nykyisten satamien yhteyteen tai omana hankkeenaan. Vierasvenesataman hankkeen mahdolliset valtion ja/tai EU:n tukimahdollisuudet on toki selvitettävä ennen hankkeen aloittamista.

Sipoossa 04.09.2023
Jokke Härmä